Photobucket

Feb 14, 2010

Ghazwul fikri..



Rasulullah SAW bersabda :"Sungguh kalian akan mengikuti cara-cara hidup umat sebelum kalian, sedepa demi sedepa, sehasta demi sehasta, sejengkal demi sejengkal, sampai mereka masuk ke lubang biawak pun, nescaya kalian akan memasukinya bersama mereka." Para sahabat bertanya " Apakah mereka itu dan Nasrani wahai Rasul?" Beliau menjawab " Siapa lagi!"                                                                            
                                                                                                   Hadis riwayat Ibnu Majah dan Bukhari


Ghazwul fikri ataupun dalam bahasa melayu disebut sebagai perang pemikiran.Kali ini,saya ingin mengulas berkaitan perang pemikiran yang dilakukan oleh musuh-musuh Islam. Penggunaan istilah ini merujuk kepada pemikiran-pemikiran yang datang dari Barat,bersifat menyerang dan memberikan kesan  buruk kepada umat Islam.Pemikiran-pemikiran tersebut dapat meracuni dan bertujuan menjauhkan kaum muslim dari ajaran Islam.

Memetik huraian Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani dalam kitabnya Ad-Daulah Al-Islamiyyah, yang mana menjelaskan berkaitan halangan-halangan yang bakal dihadapi oleh kaum muslimin sewaktu ingin mendirikan kembali Daulah Islam. Salah satu daripada halangan yang disebutkan dalam buku tersebut adalah terdapatnya pemikiran-pemikiran yang tidak Islami.

Hal ini berikutan,dunia Islam masa kini sedang mengalami kemunduran dan kedangkalan berfikir menyebabkan pemikiran-pemikiran yang tidak Islami tumbuh dengan subur.Oleh itu,muncullah para intelektual yang  mengamalkan pemikiran secara liberal. Mereka dengan bangganya menyerukan Islam Liberal dalam segenap aspek,termasuk pemikiran Islam. Mereka juga seolah2 'alergi' dengan pemikiran Islam seperti Syariat dan Khilafah.

Saya ingin memberikan satu contoh yang mana berkisar tentang seorang guru dan murid-muridnya dalam sebuah kelas.Suatu hari,seorang guru wanita sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada anak2 muridnya.Dia duduk menghadap mereka. Di tangan kanannya memegang sebatang pensel manakala di tangan kirinya pula memegang sebatang kapur. Guru itu berkata "Saya ada satu permainan....Caranya begini, di tgn kanan saya ada pensel,di tgn kiri ada kapur. Jika saya angkat pensel ini,maka berteriaklah "Pensel !"  jika saya angkat kapur ini maka katakan "Kapur!"

Murid2nya pun mengerti dan mengikutinya. Guru itu berganti-gantian mengangkat  antara kanan dan kiri tangannya,semakin lama semakin cepat.Beberapa saat kemudian,guru itu kembali berkata " Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat pensel,katakan "Kapur!" Jika saya angkat kapur, sebutlah "Pensel!" Dan diulang-ulang seperti tadi, tentu saja murid2 tadi keliru dan bingung,dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun,lama-kelamaan mereka sudah terbiasa dan tidak bingung lagi. Selang beberapa saat,permainan pun berhenti.

Guru tadi tersenyum kepada murid2nya. "Murid2.begitulah kita umat Islam. mulanya yang hak itu hak, yang batil itu batil. Kita begitu jelas membezakannya. Namun kemudian,musuh2 kita memaksa dengan pelbagai cara untuk menukarkan sesuatu,dari yang hak kepada batil dan sebaliknya. Pertama2,mungkin akan sukar bagi kita untuk menerima hal tersebut,tapi dengan terus disosialisasikan oleh mereka dengan pelbagai cara yang menarik akhirnya lambat laun kamu akan terbiasa dengan hal tersebut. Dan mulai dapat mengikutinya. 

"Keluar berduaan, berpacaran bukanlah sesuatu yang salah, Zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, tanpa rasa malu, seks sebelum nikah menjadi suatu kebiasaan dan trend, hiburan yang asyik dan panjang sehingga melupakan yang wajib adalah biasa, materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain-lain." "Semuanya sudah terbalik. Dan tanpa disdari, anda sedikit demi sedikit menerimanya tanpa rasa ia satu kesalahan dan kemaksiatan. Faham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Faham cikgu..."

"Baik...permainan yang kedua" guru itu melanjutkan.

"Cikgu ada satu kitab Al-Qur'an,..cikgu akan letakkannya di tengah karpet. Sekarang anda berdiri diluar karpet. Permainannya adalah , bagaimana caranya mengambil Kitab Al- Qur'an yang ada ditengah tanpa menginjak karpet ?"

Murid-muridnya berfikir . Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain.

Akhirnya  Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan di ambilnya Kitab Al- Qur'an. Ia memenuhi syarat, tidak menginjak karpet.Guru berkata ..."Murid-murid, begitulah umat Islam dan musuh-musuhnya. Musuh-musuh Islam tidak akan menginjak-injak anda dengan terang-terangan. Kerana tentu anda akan menolaknya mentah-mentah. Orang biasa pun tak akan rela kalau Islam dihina di hadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar.


Dalam buku yang sama Syeikh an-Nabhani  memberikan penyelesaian yang harus menjadi agenda utama kaum Muslimin dalam menghadapi keadaan yang teruk ini.

Pertamanya, membina umat, terutama para intelektualnya, dengan pemikiran Islam yang ideal. Dalam hal ini, harus dijelaskan kepada umat secara sebenarnya bahawa Islam memang mampu menyelesaikan persoalan-persoalan kehidupan mereka secara nyata. Di sinilah pentingnya melakukan pengkajian yang lebih jelas tentang sistem ekonomi Islam, sistem politik Islam, sistem pendidikan Islam, dan yang lainnya. Pemikiran Islam harus disampaikan secara jelas; tidak sekadar membahas akidah sahaja, atau fiqh ibadah sahaja, mahupun akhlak sahaja.Pembahasan Islam juga harus dikaitkan dengan fakta-fakta/persoalan-persoalan nyata sekarang, lalu dijelaskan bagaimana Islam menyelesaikan persoalan tersebut.

Kedua, menjelaskan kepada masyarakat tentang kepalsuan dan keburukan idea-idea selain Islam yang bersumber dari ideologi seperti Kapitalisme dan Sosialisme. Dijelaskan juga kepada mereka bahaya dari idea-idea tersebut dan bagaimana pertentangannya dengan Islam. Di sinilah pentingnya menjelaskan kepalsuan dan kedustaan...
 

No comments:

Post a Comment