Photobucket

Feb 24, 2010

Dugaan...

Salam...

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat ke 155 yg bermaksud "Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa (kematian) serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang2 yang sabar"

benar...dalam mengharungi kehidupan sehari2,kita tidak lepas daripada ujian. ujian boleh datang dalam dua bentuk iaitu kesenangan mahupun kesusahan. kadangkala,manusia keliru..mereka menganggap ujian hanyalah ketika dihimpit kesusahan ataupun dilanda pelbagai masalah. tanpa kita sedari ujian yang lebih hebat adalah apabila diuji dengan kesenangan.

sebenarnya, hakikat ujian adalah untuk menduga tahap keimanan kita..sebagai seorang mukmin, kita seharusnya meningkatkan pergantungan kita kepada Allah sewaktu ditimpa dengan ujian..

bercakap mengenai ujian...baru2 ini, aku baru saja diuji..mungkin selama ini,terlalu banyak ujian dalam bentuk kesenangan yang Allah timpakan ke atas diri ini..nak kereta,mak belikan..xde duit, ayah masukkan..ya ALLAH..alangkah bertuahnya diri ini..

tiba2,Allah menduga aku dengan harta yang aku paling sayang..kereta aku..masa mengangkut makanan ke tempat program,kuah kari ayam tertumpah kt dalam kereta..banyak plak tu..satu kereta bau aroma kari ayam..siap ada seketul daging ayam tercampak kt tempat handbreak..

masa diberitahu pasal kejadian tu berdebar jugak hati.entah macam mana la kereta aku..teruk sangat ke?berdebar2 dlm hai..x boleh nak bayangkan..sekali masa kereta dah sampai...Astaghfirullahal'azim..tu je yg aku boleh ckp..


mula2 memang rasa nak marah..tapi bila tengok muka adik yang pegang bekas isi kari ayam tu,rasa kesian plak.habis baju ngan tudung dia bermandikan kari ayam..lencun!


pastu,aku cuba la tenang2kan diri..nak marah2 pun dah xguna kot.benda dah jadi..yg tumpah,memang dah tumpah..


bila difikirkan balik,mungkin ni lah ujan Allah untuk aku kali ni..dulu ada sahabat yg cakap suka naik kete aku,sebab bau wangi..sekarang pun wangi gak..hehe..xpe2..insyaALLAH..ble hilang kot bau kari tu nnti..


selang dua hari lepas kejadian tu,mak telefon..tetiba,mak suruh tukar kete ngan abang..maksudnya,mak suruh aku guna honda city abang...pastu abang pakai suria hitam aku..huhu..inikah hikmahnya??tapi aku xnak la...x sesuai pun kereta tu ngan aku..besar sgt..


pengajaran yang aku dapat dalam kejadian ni adalah,kita perlu bersangka baik dengan Allah..sebabnya,kita x tau hikmah di sebalik ujian yang Allah timpakan pada kita..sesungguhnya,Allah Maha Mengetahui..


"Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka pada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu dan (ingatlah),Allah jualah Yang Mengetahui (semua itu),sedang kamu tidak mengetahuinya..         (Surah Al-Baqarah:216) 



semoga ujian yang kita hadapi selama ini boleh menjadi penghapus dosa yang telah kita lakukan,walaupun hakikatnya bukan mudah untuk melalui semua ujian...
wallahu'alam
 

2 comments: