Photobucket

Jun 28, 2010

Kesan dosa dalam hidup..

Salamun'alaik..

maaf,sbb lama x update blog..huhu..mcm2 perkara berlaku akhir2 ni.pasti ada hikmah yang tersembunyi..namun,berbalik semula kpd diri kita, bagaimana penerimaan kita terhadap semua dugaan tersebut..

hmm...tetiba teringin nak berkongsi berkaitan kesan dosa dalam hidup. sebelum cuti aritu, sempat g bli buku ni kt pustaka mukmin, karya Ibnu Qayyim. kandungan dalam buku ni terbahagi kepada 5 bahagian merangkumi hati yang peka dan sensitif, pelbagai kesan dosa terhadap kehidupan hamba, faktor utama kebersihan hati, mengenang dan menyingkap kemurnian hati tokoh wanita salaf serta istighfar amalan para ulama.

untuk kali ini, saya ingin berkongsi kesan dosa terhadap kehidupan hamba yang dapat dilihat pada diri umat di zaman ini iaitu hilangnya sifat malu. kehilangan rasa malu menyebabkan hilangnya segala kebaikan hamba secara keseluruhannya. ini berikutan malu adalan sumber kehidupan hati pokok pangkal segala kebaikan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud ' Sesungguhnya di antara yang dijumpai atau didapati manusia daripada perkataan para nabi yang terdahulu ialah : Apabila engkau tidak menaruh rasa malu (terhadap sesuatu perlakuan atau tindakan) perbuatlah apa yang engkau kehendaki.'
                                                                                                                             Sahih Bukhari : 3224

hadis ini mengandungi 2 pengertian. yg pertamanya ialah ianya bertujuan memberikan ancaman dan menakut2kan hamba. maksudnya, orang yang tidak mempunyai sifat malu akan berani melakukan pelbagai perbuatan keji berikutan faktor yang menyekat perbuatan itu telah hilang. pengertian ini merupakan pendapat Abu 'Ubaidah.

menurut pendapat ini, hadis di atas bermaksud memberi ancaman, sama seperti firman Allah SWT dalam surah Fussilat ayat 40 yang bermaksud: '(Katakanlah kepada orang2 yg menyeleweng itu):'buatlah apa yang kamu suka, sesungguhnya Allah Maha Melihat akan apa yang kamu lakukan (dan akan membalasnya).' 

pengertian yang kedua pula ialah sekiranya seseorang itu memang tidak merasa malu kepada Allah apabila melakukannnya,dia boleh melakukannya. perbuatan yang sepatutnya ditinggalkan ialah perbuatan yang kita merasa malu untuk lakukan di hadapan Allah. demikianlah tafsiran Imam Ahmad menurut riwayat ibnu Hani.

setujukah kalian jika saya katakan bahawa masyarakat pada hari ini semakin menipis ataupun telah hilang sifat malu mereka, berikutan masalah sosial yang melanda semakin menjadi2. malahan lebih teruk jika ingin dibandingkan dengan masyarakat di zaman jahiliyah dulu. renungkan sejenak..firaun mengarahkan supaya dibunuh bayi lelaki sahaja pada zaman pemerintahannya kerana takut bayi tersebut akan menghancurkan kerajaannya. masyarakat arab jahiliyah pula menguburkan bayi perempuan mereka hidup2 namun, masyarakat hari ini tidak mengenal jantina. malahan lebih dahsyat hinggakan sanggup menggugurkan kandungan, membakar, serta membuang di lubang tandas!   

wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment