Photobucket

Mar 28, 2010

oh dunia..

bismillah..

kali ni,aku ingin berkongsi satu hadis Rasulullah SAW yg telah diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas'ud.. 

suatu ketika, Abdullah bin Mas'ud melihat Rasulullah SAW sedang berbaring. apabila baginda bangun drpd tempat pembaringannya, beliau terlihat ada kesan jalur2 tikar di belakang baginda Rasulullah SAW. ini disbbkan tikar alas baginda diperbuat dr daun kurma yg kasar,maka kesan tikar itu amat ketara. timbul rs belas kasihan di hati Abdullah bin Mas'ud.

lalu beliau berkata,"Ya Rasulullah, sekiranya engkau perintahkan aku untuk mencari sebidang hamparan yg lembut utkmu,nescaya akan berusaha mendapatkannya."

namun,Rasulullah SAW bersabda yg bermksd;

"Bagiku berada di dunia ini ibarat seorg yg berjln di tgh panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yg rendang, selepas beristirehat barang seketika untuk menghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan."

hadis di ats memberi peringatan kpd kita semua bahawa kesempatan yang diberikan untuk hidup di dunia ini bukanlah utk kekal buat selama2nya. sebaliknya,ianya merupakan satu persinggahan bg melakukan persiapan untuk menghadapi kehidupan akhirat yg abadi kelak.

ad dun ya darul amal..dunia merupakan tempat segala amal, dan setiap amalan menurut apa yg tlh digariskan oleh para rasul. 

visi akhirat bg mnsia bukan sekadar menghubngkan diri dgn Allah melalui ibadat2 khusus, tetapi juga mesti melakukan perhubungan sesama mnsia, sama ada dlm urusan muamalat, kemasyarakatan dan lain2.

cth yg diberikan oleh Rasulullah SAW tentang kehidupan di dunia ini amat mudah utk difahami. meskipun baginda menyebut ibarat singgah sejenak berteduh  di bawah pohon yg rendang, ttpi kadang kala mnsia mnjdi asyik dan terlena...apatah lg jka pohon tempat berteduh itu sdg berbah lebat dan ranum..berehat sambl mkn buah2an serta hembusan bayu yg nyaman,sudah pasti mengasyikkan.

begitulah hakikatnya dunia yg disebut sbgai gelanggang utk melakukan amal dan sgla gerak kerja,mnkala akhirat pula sbgai negara menerima balasan. jika dunia yg singkat waktunya ini terlalai dgn kenikmatan yg sementara,dibimbangi bhwa penyesalan akn menunggu di akhirat...

wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment