Photobucket

Mar 6, 2010

Sikit-sikit lama2 jadi bukit..

bismillahirrahmanirrahim...

dalam usrah minggu lepas,ktrg membincangkan tentang sifat bermudah2 dan longgar yang merupakan salah satu penyebab berlakunya keciciran dalam jalan dakwah. di akhir usrah tersebut, semua orang diminta melakukan sedikit homework bagi usrah yang seterusnya iaitu untuk mencari contoh2 dosa kecil dalam Islam.

seorang penyair arab ada berkata, " janganlah kamu memandang enteng perkara kecil. sesungguhnya gunung itu terbina daripada batu2 halus". kata2 ini sangat menarik minat saya,betapa kita tidak boleh memandang sesuatu benda yang kecil.kadangkala,tanpa kita sedari kita terlalu menjaga diri kita dari melakukan dosa2 besar,namun dalam masa yang sama kita mengabaikan dosa2 kecil.
Mengenai tindakan sesetengah di antara kita yang menganggap remeh akan dosa, Rasulullah bersabda maksudnya: "Sesungguhnya seorang mukmin dalam melihat dosanya, bagaikan seorang yang berada di puncak gunung, yang selalu khuatir tergelincir jatuh. Adapun orang fasik dalam melihat dosanya, bagaikan seseorang yang dihinggapi lalat di hidungnya, maka dia usir begitu saja." (Hadis Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Rasulullah SAW juga ada bersabda yang maksudnya, "hati-hatilah kamu terhadap dosa kecil,kerana apabila sering dilakukan oleh seseorang,maka pasti akan merosakkannya(menjadi dosa besar)"    (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

di antara contoh2 dosa kecil yang kadangkala dipandang enteng oleh kita yang ingin saya kongsikan ialah

1. hal mengisi perut.
Berdasarkan sabda Rasulullah SAW,“Tidak ada bejana yang diisi oleh manusia yang lebih buruk dari perutnya, cukuplah baginya memakan beberapa suapan sekedar dapat menegakkan tulang punggungnya (memberikan tenaga), maka jika tidak mahu, maka ia dapat memenuhi perutnya dengan sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafasnya.”                                                            (HR. Ahad, Ibnu Majah)

berdasarkan hadis di atas,dapatlah kita fahami bahawa Islam mengajak penganutnya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas.mungkin perkara ini nampak mudah, namum impaknya sangat besar sekiranya diabaikan. tak percaya???
saya akan cuba buktikan. apabila kita makan terlampau kenyang, ia akan menyukarkan pergerakan tubuh..menyebabkan malas untuk menunaikan solat..apatah lagi solat sunat dan solat malam.

kekenyangan yang amat akan membuatkan kita lupa kepada golongan fakir.bagaimana mungkin orang yang kenyang akan ingat kepada lapar?? 


2. menonton tv
hukum menonton tv adalah sunat apabila yang ditonton adalah ceramah ataupun ilmu yang bermanfaat.namun,ianya menjadi haram apabila perkara yang ditonton mempertontonkan aurat,mistik dan sebagainya.


3. mendengar muzik
hukum mendengar muzik juga sunat bagi nasyid2 yang menambahkan keimanan kita kepada Allah,bukannya lagu2 cinta murahan yang membangkitkan syahwat.adakah dengan mendengar lagu2 barat mendekatkan diri kepada Allah??fikir2kanlah..

4.pandangan mata
teringat akan petikan lagu Rohana Jalil.."jangan main mata..nanti kau tergoda..".pepatah melayu juga ada menyebut dari mata turun ke hati..kedua2nya adalah benar.


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Pandangan mata adalah salah satu panah dari panah-panah iblis.Barangsiapa menjauhinya karena takut kepada Allah, maka Allah akan memberikan kepadanya perasaan manisnya iman." 
 
perkara ini juga nampak mudah,namun berapa ramai para pejuang yang ggur di jalan
dakwah hanya kerana cinta nafsu.Cinta yang diawali dari pandangan mata ini.. Jadi,berhati-hatilah dengan pandangan mata... Ingat,mencegah lebih baik daripada mengubati. apabila sudah terkena sindrom cinta,akan sangat sulit mengatasinya kecuali dengan pertolongan dari Allah.


wallahu'alam..





 

No comments:

Post a Comment