Photobucket

Aug 21, 2010

bahagia..

baru2 ni ada sebuah filem hindustan yg ditayangkan di tv 3. x igt tajuknya (pjg sgt..huhu), tp yg pasti ianya menceritakan kisah beberapa org graduan yg masing2 mempunyai definisi mereka yg tersendiri mengenai erti kebahagiaan dlm hidup mereka.

ada graduan yang mengatakan dirinya akan merasa bahagia apabila berjaya menjadi seorang ahli perniagaan yang teremuka di dunia. rakannya pula mengatakan kebahagiaannya akan hadir apabila dia telah berjaya menjadi pemimpin/ahli politik bagi negaranya...ada juga yg merasakan kebahagiaannya akan muncul apabila dia berjaya menjadi seorang bintang filem...semua orang mengenalinya..apabila dia berjalan,semua mata akan tertumpu pdnya..

di akhir cerita tersebut, semua graduan yg berjaya mencapai cita2 mereka hakikatnya langsung tidak mencapai kebahagiaan utk diri mereka. ini berikutan setiap dari mereka mengambil jalan pintas demi menjadikan impian mereka suatu kenyataan..ada yg sanggup membunuh..jua menipu..hakikatnya,apakah mksd kebahagiaan yg sebenar? 

utk kebanyakan orang cita2, impian dan keinginan sering dikaitkan dengan kebahagiaan. secara tidak langsung, kebahagiaan menjadi matlamat hidup. namun persoalannya, apakah yg akan berlaku setelah bahagia dicapai?

what do u think???

firman Allah SWT dlm surah Ar-Ra'd ayat 29 yg bermaksd, "org2 yg beriman dan beramal soleh , beroleh kebahagiaan yang amat menggembirakan dan tempat kembali yang sebaik2nya"

wallahua'lam   

1 comment:

  1. salam. erm, cuma nak share pendapat pada penulisan http://amirahfansuri.blogspot.com/2010/04/dimana-bahagia_27.html. hehe...tak reti nak describe panjang lebar tentang bahagia...

    ReplyDelete